• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Демонтаж-монтаж, сваляне и качване на гуми

Започната от МИНКО ИЛЧЕВ, Събота, 18 Март, 2023, 23:34:23

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

МИНКО ИЛЧЕВ

     Имаше една тема за поставяне на вериги на колелата. Най-бързите за 2 (две) минути ги поставят. Логично е демонтаж-монтаж на гума за камион 3 минути и още най-много по минута за сваляне и качване? Вероятно темата няма да им е полезна, а и те за темата, като обикновено. Предполагам "най-великите" имат по един такъв комплект за демонтаж-монтаж на гуми? Не заемат много място, с изключение на този "въздухостреляч", ама той може да се замени и със силно запалими вещества (течност или газ). На първото видео, с каква лекота се справя девойката, как ли се справят "професионалисти"? На второто бившият югославянин казва, че за китайските няма да стане по този начин, но тези са марка Каменен мост.


https://youtu.be/YEQqJB839VI

https://youtu.be/LBruOiZyBbs
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

https://youtube.com/watch?v=iwEM4WKrO2E&feature=share

    Този младеж се е постарал да направи видео, за смяна на гума полуремарке. Прави осигуряване срещу потегляне с два клина. Имам огромни съмнения, че ако не са поставени по определен начин нещо биха възпрепятствали, като самоволно потегляне - ама няма да стане по-лошо. Показва как по-лесно се повдига чрез възглавниците на полуремаркето и на практика може да се повдигне без използването на крик, а само с трупчета например. Ще вметна, че за такова повдигане е за предпочитане да се освободят спирачките на ремаркето - но само при наличие на закачен влекач. Защото при повдигане на полуремаркето мостове се опитват да се придвижват напред или да премести цялата композиция назад. Това не се отнася обикновено при влекач Волво, но при другите за да се освободят се откача жълтата лула. И последно, така както е подпрял гумата има не малко вероятност да се откърти някоя лайсна или коланче на брезента.



https://youtube.com/watch?v=qjTU8BlthCU&feature=share

    Ето този Пламен Иванов - Барни, качва на някакво състезание гума. Преди няколко години беше спечелил европейското състезание на Renault Trucks. И беше спечелил нова композиция. Използва електрически гайковерт (на батерия по-скоро). Има хора + камион с конкретни гуми, сменят гуми на 3-4-5 хиляди километра, за такива е силно препоръчително. Досега се чудех откъде го познавам, бяхме на една маса на сватбата на мой съученик.
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

цецодебел

Цитат на: МИНКО ИЛЧЕВ - Четвъртък, 23 Март, 2023, 23:31:19

    Ето този Пламен Иванов - Барни, качва на някакво състезание гума. Преди няколко години беше спечелил европейското състезание на Renault Trucks. И беше спечелил нова композиция. Използва електрически гайковерт (на батерия по-скоро).
Тоя не беше ли чорбаджията на Съни ? Беше спечелил някакво състезание за икономично шофиране ( не че 777 няма да го бие ;D) но Реното май му го дадоха само за една година.
А ми е много интересно, да го видя с тоя гайковерт първо да развие гайките. :D
Карам си нормално , вече съм ПЕНСИЯ

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: цецодебел - Петък, 24 Март, 2023, 17:43:05
Тоя не беше ли чорбаджията на Съни ? Беше спечелил някакво състезание за икономично шофиране ( не че 777 няма да го бие ;D) но Реното май му го дадоха само за една година.

    Да, фирмата му е "Съни Ко" има може би още две с подобни имена. Най-редовно печели първо място за България и тогава му дават Рено или Волво (композиция) за 3 месеца. Тогава беше станал европейски шампион и му я подариха. Нашият палячо по простотия би победил всеки, не се съмнявам - с простотия разбира се. Вероятно като преувеличава с едни поне 10-15 години за времето, а изминатото разстояние включи и това с лека кола самолет и в мислите си, заявеното е поне два или три пъти повече от реалното. Обаче стигаме до моженето и то е толкова голямо, колкото приказките му?!?!?! Вярвам го толкова, колкото политиците при появата на коронавирус се загрижиха за народа си. Наистина не всеки е обръщал камион и минавал под нисък мост като него - това е само широко известното.



Цитат на: цецодебел - Петък, 24 Март, 2023, 17:43:05
А ми е много интересно, да го видя с тоя гайковерт първо да развие гайките. :D

    Ако беше станало на дума преди няколко дена, бих се съгласил на 100%. Тази резба М20х1,5 ли е? Имахме си един шлосер, хипотетично би могъл да ни помогне, макар че нямам спомен да е показал знания в тази област. Дори беше Шофьор номер едно, ама преди повече от 10 години. Оттогава е ибрикчия, мие насрани политически задници, преди беше на Тиквата, ама може да се е издигнал?
    Тези гайки се затягат с лост поне 1 метър дължина, струва ми се много от тях се препоръчва затягане с момент 650 Нм (нютонметра). Това ще рече на тръба един метър да си използва теглото, 65 кг девойка дори ще успее. Само тези около 50 кг, ще се наложи да използват по-дълъг лост или да погледнат някой мъж подходящо. Обикновено за всеки случай се скача (в хоризонтално положение на тръбата) с 100 кг. Демек около 1 000 Нм, въртящ момент. Гайката е с радиус 10 мм, а тръбата 1 000 мм, тук имаме 100 пъти увеличението на силата. Въздушните ударни гайковерти за камион и са над 10 кг и задължително се държат с две ръце, но пак са с много по-малък радиус от тръбата. Този радиус е например 10 см, което е 1/10 от тръбата на която скачат едни 100 кг. От Третият принцип на механиката имаме обратно насочена сила, със същата големината. Теоретично ще се равнява тази сила на теглото на 1 000 кг. Да, ама не става така явно с ударът, тези сили се намаляват много десетки пъти. Всички това е някаква теория. Вчера взех, че се обадих на един мой адаш, който знам, че не само е виждал камион, като мен когато ми подплаши патките, но и кара. Интересното е, че има такъв ударен гайковерт на батерията Макита с 1 400 Нм, за 1 500 лв. Попитах го може ли направо да ги развие и каза, че така ги развива. Тези дни е гърмял гума и е успял да я смени за 15 минути. Също каза, че развива всички болтове и гайки на лафет, защото го е местил с две дупки. А бе това лафет, седлото на седлови влекач ли беше?
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

цецодебел

Цитат на: МИНКО ИЛЧЕВ - Събота, 25 Март, 2023, 22:59:18
   


    Ако беше станало на дума преди няколко дена, бих се съгласил на 100%.  Интересното е, че има такъв ударен гайковерт на батерията Макита с 1 400 Нм, за 1 500 лв. Попитах го може ли направо да ги развие и каза, че така ги развива. Тези дни е гърмял гума и е успял да я смени за 15 минути.
И аз бих се съгласил ако е завивано с динамометричен, но случая в 90% не е такъв. Обикновено се ползва 2 метра тръба и 130 кг прасе което да скача отгоре :D Аз ползвам за развиване това:

Е, малко търговския вид на джантата страда. Случвало ми се е  гайковерт( голям на въздух ) да не може да развие гайка.
Карам си нормално , вече съм ПЕНСИЯ

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: цецодебел - Неделя, 26 Март, 2023, 19:13:46
И аз бих се съгласил ако е завивано с динамометричен, но случая в 90% не е такъв. Обикновено се ползва 2 метра тръба и 130 кг прасе което да скача отгоре :D Аз ползвам за развиване това:

    Качих снимката, в случай че изчезне от сайта. Това го пишат редукторен ключ, а му казват маткап. Не знам как е правилно? Този уред е задължителен, ама май много не знаят онова което прилича на удължител, как се използва? Но, ако няма професионален гайковерт (на батерия), може да се използва и такъв за 100 лв след разхлабване с маткапа, достатъчно бързо се развива и "прилично" затяга. Затягане с тръба или динамометричен ключ е задължително. Както и проверка след 50 км (така го дават навсякъде), може и след 100 и повече. Дори след каране от няколко часа, се загрява и много по-лесно се дозатяга. Има ударни вложки които се продават, желателно е да има и размер 32 мм. Тези които наистина имат нужда е най-добре да носят въздушен (като за кола) и се взима въздух от червената лула - там е с най-голям дебит и сравнително къс маркуч. Струва ми са много по-евтини за ползване от шлауфка.


Цитат на: цецодебел - Неделя, 26 Март, 2023, 19:13:46
Е, малко търговския вид на джантата страда. Случвало ми се е  гайковерт( голям на въздух ) да не може да развие гайка.

    В кой случай се такова джантата? С маткапа съседната гайка поема огромна натоварване и тя губи "търговски вид".
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

     Понякога гумата се "отлепя" от джантата, например при натискане в бордюр или когато е спаднала - при леките автомобили и камиони и други. Също след демонтаж, всичко важи само за тези без вътрешни гуми или безкамерни - както се наричат.
    Инструментите за поправка и демонтаж - монтаж на гуми, дори за камион не са обемисти. Както има примери по-горе, ама балон за въздух, с които да се залепи гума, надали някой носи и не много малък като размери. Затова обикновено се прави със силно запалим газ или течност, която предизвиква взривно разширение и залепване към джантата. Вероятно има и специални, но често биха свършили работата: газ пропан-бутан, газ за улеснено палене на дизел, дезодорант, бензин...

    За съжаление не откривам инструкции за безопасност, а съвсем не изглеждат безопасни тези манипулации. Затова да се прави само в крайни случаи и всеки да е наясно с рисковете. Както се показва във видеата, използват факла за подаване на огън.

    Това е за лека кола и първата стана веднага, ама с другата се мъчеше доста. Вижда се колко бързо изстива въздухът вътре и започва да се свива. Желателно е моментално да се продаде въздух за напомпване.

https://youtu.be/yHNDdOqdz1c

    Този се казва: Поставяне на тясна гума в джанта.

https://fb.watch/jK_zh2ALyN/

    Това също е много важно, всяка джанта има допустими размери на гуми които се монтират. Стават и другите, ама не е много добре. И в България много често е както дойде и каквото има.


    Този използва колан, за гума на АТВ, за коли също е приложимо и изглежда безопасно. За големи гуми, надали става?!

https://youtu.be/SKCXCEpqIp4

    Тук се използва колан за голяма гума, на прикачен инвентар. Почти да стане, вероятно може. Дори със спрей и огън не стана. Накрая с нещо което нарича сапун и въздухострелячка.

https://youtu.be/m64cxHr2oFQ
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

"Смяната на летни/зимни гуми не отнема много време и лесно може да бъде направена във вашия гараж. Ето защо много шофьори предпочитат да спестят някой лев, като сменят гумите си сами. И въпреки че стъпките при смяната не са сложни, има някои тънкости. В най-лошия случай неточностите могат да доведат до щети, които да ви създадат допълнителни разходи и в най-лошия случай – да застрашат сигурността ви. Тук изброихме 5 грешки, които много хора подценяват:

1. Не се използва динамометричен ключ

При монтажа на гумите болтовете трябва да бъдат затегнати с определен въртящ момент. Ако ги затегнете прекалено много, резбата на главината или самите болтове могат да бъдат увредени. Освен това болтовете са под сериозно напрежение и при сериозно натоварване (напр. интензивно спиране; катастрофа) могат да се счупят. Обратно, ако болтовете не бъдат затегнати достатъчно, някое от колелата може да се откачи в движение. Ето защо при затягане задължително трябва да използвате динамометричен ключ. Правилният момент на затягане може да бъде открит в упътването за употреба на автомобила. При смяната на гумите не забравяйте да дозатегнете болтовете след изминаване на 50 км.

2. Неправилно поставяне на крика

Много водачи не знаят, че по каросерията има определени точки, на които трябва да бъде поставен крикът. Техните позиции са специфични за всеки модел автомобил. Затова винаги проверявайте местоположението им в упътването за употреба! Освен това производителите поставят допълнителни маркировки за тях като триъгълник или кръг. Ако крикът бъде поставен на грешно място, има опасност да огънете прага. Не забравяйте и да вдигате автомобила върху твърда основа, по която крикът да не се плъзга – т.е. изобщо не си помисляйте да работите върху трева или паваж. Тогава крикът може да поддаде и да причини сериозно щети – особено когато гумата е свалена.

3. Пропускане на оглед

При монтажа на новите гуми трябва да проверявате не само дълбочината на протектора (минимум 2 мм при летните и 4 мм – при зимните гуми, въпреки че законодателят изисква 1,6 мм). Гумите трябва да бъдат подложени на внимателен оглед: има ли щети по тях? Има ли изронване на гумата? Равномерно ли е износването? По-голямото износване от едната страна е знак за проблем в реглажа. Ако гумата е износена повече централно или по краищата, вероятно налягането й е прекалено ниско или високо.

4. Шофиране с неправилно налягане

Много шофьори не следят правилното налягане в гумите – в резултат на което автомобилът става нестабилен и гумите се износват неравномерно. Особено когато гумите бъдат оставени в неактивен сезон, често те изпускат въздух. Затова е важно непосредствено след демонтажа да коригирате налягането. Правилното налягане за съответните гуми е указано посредством лепенка на капачката на резервоара или отвътре на В-колоната.

5. Неспазване на посоката

Не при всички гуми, но при голям брой има посока на въртене, зададена с шарката на протектора. Това се разпознава по думите ,,Direction" или ,,Rotation" върху борда на гумата. Освен това самият профил е U- или V-образен. Той винаги е проектиран така, че да отвежда водата по оптимален начин, за да бъде избегнат аквапланингът. Ако гумата бъде монтирана наобратно, тя няма да осигурява необходимото сцепление, а и ще създава силен шум. Освен това износването се увеличава.



Други ценни съвети при смяната на гуми

Внимание, TPMS! Който има система за следене на налягането в гумите (ТРМS), не може да ги сменя сам. При всяка смяна сензорите трябва да бъдат подложени на обслужване. При TPMS-система от индиректен тип датчиците трябва да бъдат обучени наново. Ще разберете как става това от упътването за употреба на автомобила.


Правилно съхранение Гумите трябва да бъдат съхранявани на тъмно, сухо и студено място. Предлагат се и специални стойки за гуми на джанти, а гуми без джанти е най-добре да бъдат съхранявани отвесно и регулярно да бъдат завъртани.

Не подценявайте ръждата Ръждясалите болтове или гайки могат да ви гарантират много нерви при следващата смяна на гуми. Хубаво е да махате ръждата от главината с помощта на телена четка, а ръждясалите болтове да сменяте с нови.

Не шофирайте с небалансирани гуми Ако гумите не са балансирани, те става по-шумни, ще усетите вибрации във волана и гумите ще се износват неравномерно. Затова балансът при специалист не бива да бъде пропускан. В противен случай може да се стигне и до дефекти по окачването и кормилната уредба."


    Източник: AutoBild
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

     Маркуч за помпане помага да не се сменя гума. Само маркуч, обикновено е много неудобно за помпане, Скания обикновено имат извод за 9 бара, забучва се в този извод, другият във вентила. По някои предприятия имаха такива компресори настроение на 9 бара и като изключат гумата е на такова налягане. Това са редките случаи които става без манометър. Дори да има манометър и маркуч по отделно, най-малко е неудобно. При МАН, маркучът е комбиниран с манометър и чрез лост на манометъра се помпи и при отпускане се вижда налягането. На маркуча който се продава се маха накрайника за вентил, например рязане на маркуча. На това място се слага бърза връзка, а обикновено манометрите имат също такава. При леките коли, на убодени гумите може да се сложи фитил от каучук. След напомпване могат да изкарат стотици и хиляди километри. Гумите за леки автомобили и тежкотоварни, могат да "запълнят" дупка с видия. За всички тези техники е необходимо да имате възможност да я напомпа.

https://youtu.be/qs3IQAamwFY

    Това видео, реално няма какво да научите, но Спасимир Котлов има такива учебни клипове. В това видео, смешното е, че намерил в Скания маркуч с два накрайника за вентил. В коментарите се казва, че по Америка ползват такива за изравняване налягане между двойни гуми. С няколко включване между гумите може да се направи еднакво налягане и на 4-те гуми на моста. Във видеото, единствено което му дойде на ум, бе да използва извода за пистолета за въздух (Скания обикновено имат и такъв извод). Единствената гума която може да напомпа е предна дясна, при десен волан. Понеже нищо не ми е направил, въобще няма да обръщам внимание. И който не опитва, той не греши!


    Как се поставя фитил на автомобилна гума.

https://youtu.be/Knztv4YFO_Y
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

     Почти винаги предните гуми имат една гривна на стърчащите болтове и гайки. Не съм сигурен, че са само за красота, реално биха могли някаква свещи се дрехи, шал... да се омотае и да стане беля. Повече автобуси и тролейбуси също имат. То хубаво, ама ако се наложи развиване с маткап, как ще се развият и къде ще се сложи опорния крак, който противодейства на въртящия момент? Вероятно предната гума може да се развие с оригиналния ключ? Много често за предна гума е много трудно да се подложи крик и да се вдигне, повечето са на ресьор. А яко трудно става при спаднала гума. Така че, трупчета са задължителни, освен ако смяната не става с обаждане по телефона, а и на тези с възглавници могат да се вдигнат без крик.
    Такива гривни понякога има на гумите на полуремаркето или ремаркето. Тогава не ми се мисли.
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

цецодебел

Цитат на: МИНКО ИЛЧЕВ - Вторник, 29 Август, 2023, 12:29:56
   освен ако смяната не става с обаждане по телефона
Ти си интересен човек. :)
Защо мислиш, че все повече болтове по камиона са:


Все повече композиции са въобще без резервни гуми, а в комплекта инструменти(то па едни инструменти) не влиза крик.
Карам си нормално , вече съм ПЕНСИЯ

МИНКО ИЛЧЕВ

Цитат на: цецодебел - Вторник, 29 Август, 2023, 18:02:15
Ти си интересен човек. :)
Защо мислиш, че все повече болтове по камиона са:

    Трудно схващам, дори и за патки да говориш не се знае дали ще схвана?! Чудех се къде отидохме на болтове с глава торкс?! Май повече от 30 години се ползват масово. Последното което ми хрумна е за: искаш, не искаш ползваш телефон.
    Чудех се, ако крепежните елементи на джантата при барабан се наричат барабанни болтове, ако е с диск, дали се казват дискови болтове?
    Знаеш ли, че има фирми в които когато превъртят шлиците на барабанен/дисков болт не се ползва телефон, а секач и чук. Има и успели, около 2 пълни дни им е отнело.


Цитат на: цецодебел - Вторник, 29 Август, 2023, 18:02:15
Все повече композиции са въобще без резервни гуми, а в комплекта инструменти(то па едни инструменти) не влиза крик.

    Ми то май вече се заплаща като допълнително оборудване, ако искаш дори резервна гума. Обикновено има едно "дезодоранче" което в някои случаи ще замести всичко. Вероятно парите са като за резервна гума, крик и ключ, само че е за един път и не винаги. Докато има мераклии да купуват такива извращения, ще е така. Ето, ако потърсиш мнения ще видиш как не само купуват 3 цилиндров двигател с около литър работен обем, ами се смятат за големи умници.

     Как се ползват тези "дезодоранти":

Спуканата гума - проблем в нашия живот | Bri4ka.com


    Когато тежкотоварните са без резервна гума, това е супер за водача и за смяна е необходимо само телефон.
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

#12
     Освен да се свали/качи гума към главина, залепи към джанта, запуши дупка с фитил, лепенка, тампон. За да се смени гумата е необходимо да се придвижи, тази която се слага и/или тази която се сваля. Една гума за полуремарке е от порядъка на 70-80-90 килограма. От сам човек не е съвсем просто качването на товарната платформа или на влекача например. Можем да използваме наклонена равнина. Това идва от закона за запазване на енергията и гравитацията е консервативна сила (силата на триене не е) - вие го знаете, но потенциалната енергия зависи само от височината и масата, но не и от пътя на придвижване. За да се качи 80 килограма на височина 1,10 метра са необходими E=mgh или 80х9.8х1.1 са 862 джаула m.g.h=f.L или (mgh=fL) от тази съвсем проста формула, следва че колкото повече удължим пътя толкова по-малко е силата която използваме да бутаме по наклонената равнина на първата картинка f и преодоляваме теглото по тангента (успоредната на наклона) m.g.sin тита - силата приложена при оста на гумата. Същият е изводът и ако подходим кинематично, теглото по тангента при наклонена равнина е синуса (ъгъл тита на картинката) на ъгъла при основата по теглото. А синусът на ъгъл тита е h/L, отношението на височината към дължината. Ако ще я вдигаме на 1,1 метра, равнината ни е 2,2 метра то синусът е 0,5 силата е наполовина. Ъгълът ще 30о или пи/6. Освен това, гумата в най-горния край се движи два пъти по-бързо от оста си, съответно тази която в контакт с земята е неподвижна. Значи и оттам "печелим" наполовина сила и "губим" разстояние. Наклонена равнина е яка дъска, групажната има шанс да издържи, щендри и греди при хладилници и фургони, опънат колан (и това е рисковано). Знам, че за всички "образовани", "родени" за шофьори, учили 4 години за "С" и всякакви "велики" това е съвсем елементарно, ама си го пиша подробно, за да мога и аз донякъде да го разбера.

    В това видео е показано как можем чрез "разлюляване" да се качи гума нависоко. Но ми се струва че е необходима не малка сила и много техника. Питах един гумаджия за този метод и той май каза да му се обадя когато го направя така. Ама то откъде гума на камион? Ако някой иска да го пробва на собствен риск, изобщо не изглежда безопасно.


     Видео как може да се вдигне гума нависоко
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

     Има системи за следене на налягането и евентуално температура на гумите, а има и такива с допомване в движение.

ЦитатATIS  - система за поддържане на постоянно налягане в гумите ⚫️
Разработена е преди повече от 20 години за гумите на ремаркетата, тъй като маркучите могат да минават вътрешно в осите. При влекачите се налага да е от външен тип, тъй като задвижващият и направляващият мост не могат да бъдат пробити. Предимството и е, че поддържа постоянно налягане от 8-9 бара, намалява разхода на гориво, а в случай на спукване на гума ви позволява да продължите безопасно пътуването си. Експерти са доказали, че недостатъчно напомпаните гуми са една от основните причини за повреди на гумите и често са причина за ПТП ⚫️⚫️

    Източникът


    При руските камиони я има много отдавна.

ЦитатНе знам как е на Хамър и другите западни машини но руската самонапомпваща система ми е до болка позната. Гумите на зила и виетнамката се карат обикновенно на 3.5 атмосфери и завода производител дава че могат да се спадат до 0.5 атмосфери. Налягането в гумите не може да се поддържа автоматично ако има испускане от системата (спукана гума) но ако всичко е на ред отвътре командваш налягането в гумите. Командния лост е с три положения и манометър на ЗиЛ 131 се намира от ляво на таблото. Но при всяка руска техника има едно условно НО системата никога не е херметична и за да не ти спаднат всичките гуми за няколко часа като изгасиш двигателя предвидливо руските конструктори са сложили на всяка гума кранче помпаш до оптималното налягане и затваряш кранчето. На ЗиЛ 157 в кабината има шест кранчета и можеш да регулираш на коя гума да подаваш въздух и от вътре което е само пожелателно защото за две години казарма не видях поне един джоган с кранчета които като ги отвиеш после да можеш да ги завиеш без проблеми. Самонапомпването не е лошо като система един път ми се наложи да го ползвам бях надянал една скоба за снаждане на греди в една задна гума по сред зима в кучешки студ на ЗиЛ 131 и пред алтернативата да я сменям на път се прибрах с допомпване.

      Цялата тема - OFFRoad-Bulgaria


     При гумите на камион има датчици които се свързват външно с вентила, а има ленти които са вътре върху джантите и там е датчикът за налягане и температура.

    Първа снимка от първия цитат, с външно подаване и през оста. Втора, външно подаване, вероятно при автовоз. Трета, вентили с датчик за леки автомобили.
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

#14
     Ето една какичка, не се занимава да сваля джантите, направо сменя гумите. Снимка 1 и 2, видеото отдолу.

    Смяна гуми

   
    Качване на гума нависоко с още една гума. Снимка 3, в началото на видеото.


"Дайте ми опорна точка и ще повдигна Земята!" Архимед твърди, че може да повдигне всичко с лост. Обаче много е важна и опорната точка. С помощта на крик ("крокодил") както и накрая подходяща вложка за развиване на болт с заоблен шестограм. Снимка 5, а на снимка 4 опорна точка на ключ гуми за камион.

   БеЕмВе с труден за развиване болт.

     Онова време също е имало трудности при смяна на гума, снимка 6.
https://www.facebook.com/share/v/Bk975rPwgNYQNwaQ/

     Повдигане с нещо като клин, снимка 8.
https://www.facebook.com/share/r/cGWjwDnsLRzfZ5iK/
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!

МИНКО ИЛЧЕВ

#14
Благословени да са тези, които нямат какво да кажат и въпреки това мълчат /не пишат/.
Принцип на Рудницки за нобеловите открития: Само онзи, който има абсолютни познания по изучавания проблем, може да го обясни, така че никой друг да не е в състояние да го проумее.
Наместо GPS, кажете ТАКОВАТА!!!