• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Акумулатор- принцип, устройство, експлоатация.

Започната от loshdancho, Вторник, 14 Февруари, 2012, 21:24:11

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

loshdancho

Да де ама човеко с лаптопо каза - слаба квалификация на шофьора и  и такава повреда не е експлоатационна....
Свидетел съм  на  гонене на шофьор за  мотаене на тел върху бушоните и запалена инсталация от това.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

loshdancho

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

dimich87

Цитат на: loshdancho - Сряда, 15 Февруари, 2012, 21:32:40
Експлоатация и зареждане:
Като пример мога да дам палене на студен двигател зимно време.

Акумулаторите  е 200Амперчса  има 1000 Ампера стартов ток  и при  паленето на камиона са  работили 10 сек.
1000х6%= 60 ампера изразходени.
  За зареждането на акумулаторите в оптималният вариант с 10% от капацитета е необходимо да се зареждат 3часа.
200ампера Х10%=20ампера Х3часа=60Амперчаса
  Но това е оптималният вариант, защото  алтернатора на камиона освен да зарежда акумулатора захранва с ток и камиона.
За да се знае колко време е необходимо трябва да се знае колко ток е способен да произведе алтернатора и консумацията на камиона.
Ориентир може да  е ампермера , ако има вграден такъв или волтмпера на камиона(обикновено е  в менюто на компютъра).
Ампермера отива към +скалата, а влтмера регистрира пат на напрежението 27-27.5V заради консумацията на ток от акумулатора (алтернатора е натоварен до крайност и не може да създаде достатъчно напрежение) но въпреки това зарежда акумолатора защото неговото напрежение също е паднало и е под 24V.
Не на последно място да спомена, че нормалното напрежение създавано от алтернатора е 27.8V-28.2V.
А нормалното положние на стрелката на Ампермера е +/-0
И ако след тези 3часа не е отново толкова има място за притеснение.
 
Много е интересна темата, но не виждам много верни неща написани. Само догатки. Колегата се е опитал да налучка нещо, но не е успял много.
Първо при стартирането на двигателя е важен стартовия ток. Стартера (всеки електромотор) консумира ток според товара си. Така колкото по-голямо съпротивление има върху стартера, му е нужен по-голям ток. През лятото натоварването е по-малко и е нужен по-малък стартов ток. А зимата има по-голямо натоварване, най-вече заради вискозитета на маслото и на горивото.
Примерно ако имаме акумулатор 200 Ач и 1000А пусков ток. 1000А означава че акумулатора може да задоволи консуматор за малък интервал от време, като в началото е 1000А и колкото по-дълго се консумира, толкова повече пада.
Ако за 10 секунди ползваме максималното натоварване от 1000А, ще изразходваме 1000х10/3600=2,78Ач изразходвани. Ако се изразходват за 10 сек, както колегата каза 60Ач, това означава че за 1мин ще е тотално изтощен акумулатора.
За възтановяването им е необходимо различно време. Ако алтернатора е 200вата. това озвачава 200w=28V.7,15A. Това означава че ако работи само за възстановяване на консумацията за стартиране са нужни 2,78/7,15=(около 25мин)
Ако се увеличи волтажа това означава че пада ампеража във веригата.

Някаде бяхте казали че не е възможно да достига зарядното напрежение до 16В (за 12В акумулатор). Е точно до 16В е възможно да достигне. Получава се тогава изравняване и колкото и да работи зарядното не може да дава ампери. Или с други думи зареждането е прекратено. Поддържа се по-високо напрежение за да е с възможно най-маък ампеража на зареждане. Зареждането е препоръчително да бъде до 10% от капацитета на акумулатора, но колкото е по-малък, толкова по-добре за акумулатора. 

dimich87


loshdancho

#17
ЦитатАко за 10 секунди ползваме максималното натоварване от 1000А, ще изразходваме 1000х10/3600=2,78Ач изразходвани
Как достигна до това заключение?Имаш 1000А в продължение на 10сек.(10сек.=6% от 1час) За 30 сек . въртене зимата си изтощил на 100% аумулаторите, А по твоите сметки  за един час трябва да се изтощят 1000 ампера с това натоварване.Или 200Ah при разряд с 1000 ампера трябва да стигнат за 15мин въртене на стартер.
ЦитатАко алтернатора е 200вата. това озвачава 200w=28V.7,15A. Това означава че ако работи само за възстановяване на консумацията за стартиране са нужни 2,78/7,15=(около 25мин)
И до това? И къде си видял алтернатор да се измерва във ватове?Както виждаш е описано 14V 40-70А или аа ти преведа  14волта  максимално напрежение 40Аток и 70 А кратковемено максимален ток
Цитат
Някаде бяхте казали че не е възможно да достига зарядното напрежение до 16В (за 12В акумулатор). Е точно до 16В е възможно да достигне
Ако  заредиш а 12V акумлатор  до 16 V   го пиши бегал. Зарежда се с 13.8 да 14.2V  ако са два се зареждат с 27.8 да 28.2V
И на този волтаж  при достигане на гъстота на електролита 1.28 се спират.
Всяка една клетка има номинално напрежение след утихване на процеса на зареждане 1.8-2.2 V

Малко съм объркал сметките и аз 10 сек = 0.28% от 1 час
Значи тогава 1000х0.28=28А за 10 сек но не е 2.8А както казваш и за зареждането ще трябва 1.4часа

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

loshdancho

#18
Вкара ме в много сметки. :D
1000Ах0.28%h(10сек.от 1 час)=2.8Аh Тука те признах за прав ,явно съм смятал на ум и съм изпуснал няколко нули.
Което ще рече ,че за зареждане на стационарно устройство(това съм казал ) не  алтернатор , защото  сметките се  усложняват много заради промяната на оборотите на автомобила и консумацията на ел. системата (а няма кой да ги прави).
Значи 2.8Аh  за 10 сек. Х 6= 16.8Аh  за  изразходени за една минута разреждане с 1000А
Или 16.8 Аh Х 12 мин.= 201Аh
За 12 мин. ще бъдат тотални мъртъвци, но това е при условие ,че ги изчакваш във времето да  реагират отново и да възвърнат част от капацитета.Също при условие ,че използвания ток намалява .
А за зареждането 20А/60min=0.33A/min.Споменал съм ,че са 200Ah и ги зареждам оптимално с 10% от капацитета.
9min зареждане Х 0.33A/min = 2.97Аh
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

dimich87

Това че на алтернатора не го пише във ватове, не означава че няма такава характеристика. Всяка електрическа машина си има такава максимална мощност. Старите алтернатори са точно 200 вата. А аз го дадох като пример. Всеки камион/автомобил е оборудван с различен в зависимост от консуматорите.
За прецакването на акумулатора при зареждане с 16волта, няма да му стане нищо. Това не е както 12волтова крушка да я пуснеш на 24. Крушката не изгаря защото си и пуснал 24волта напрежение, а защото ампеража става много по-голям, а съпротивлението на крушката не може да го издържи. При зареждане на акумулатор се получава друго. Колкото по-високо е напрежението на заряд, толкова по-малък е ампеража. За това не е препоръчително да се зарежда при напрежение под 13,5В. Ампеража е доста голям и в зависимост от капацитета на акумулатора, може да е фатален.
Мога да ви дам пример с един трифазен асинхронен електромотор. Има три фази. Проектира се за използване в звезда. Това е по-лекия чежим на работа. И при свързването му в звезда, при напрежение 380волта, има натоварване от 10А върху намотките. Обаче при свързване в триъгълник веднага изгаря, въпреки че е на 380волта. Напрежението не се променя, но тока който протича през намотките е 3 пъти по-голям или в случая е 30А.

ceko1969

Цитат на: dimich87 - Събота, 18 Февруари, 2012, 10:20:33
За прецакването на акумулатора при зареждане с 16волта, няма да му стане нищо.

Преди няколко дни свалих акумулатора на колата и го ползвах на един юпс, че нямаше ток. След като пуснаха тока го държах 24 часа свързан с юпс-а (да се зареди) и когато го премерих показваше 16 волта, това ме учуди и премерих акумулатора на буса който не беше свалян и той показваше 16 волта.  В момента и двата акумулатора са изправни  ::)

loshdancho

ЦитатТова че на алтернатора не го пише във ватове, не означава че няма такава характеристика. Всяка електрическа машина си има такава максимална мощност. Старите алтернатори са точно 200 вата. А аз го дадох като пример. Всеки камион/автомобил е оборудван с различен в зависимост от консуматорите.
Всеки един консуматор има такава характеристика, дори стартера на камиона  е от порядъка 3kW-5kW дори 8kW.А алтернатора не е такъв в случая.
ЦитатЗа прецакването на акумулатора при зареждане с 16волта, няма да му стане нищо. Това не е както 12волтова крушка да я пуснеш на 24. Крушката не изгаря защото си и пуснал 24волта напрежение, а защото ампеража става много по-голям, а съпротивлението на крушката не може да го издържи.
Същото се получава и с акумулатора, но е се вижда - плочите  се изкривяват от напрежението.
Всеки един консуматор (в случая на зареждане акумулатора е такъв консуматор) има един параметър  съпротивление.
И когато е изтощен то пада. И по закона на Ом  когато волтажа му се вдигне  се увеличава и съпротивлението.
При началното зареждане има пат на напрежението колко зависи от това кокло е изтощен акумулатора
примерно е 22.5V и го зареждаш с 20 А и  това е 1.125 Ом (акумулатора не може да окаже съпротивление за да се вдигне напрежението).(и ако по това време увеличиш волтажа изкуствено .....)
При зареждане  на акумулатор  с 28V и  20А  акумулатора оказва съпротивление от 1.4 Ом
Ако уреда има скала  това се вижда когато акумулатора е зареден ампеража  пада а се вдига волтажа.

По интересен въпрос имам. ;)
 Приемаме ,че един акумулатор е  200Аh  и стартов ток 1000А, но това са стойности на нов акумулатор.
И след 2 години примерно  ,част от активната маса е паднала долу на дъното  капацитета му е паднал с 30%
Дали и стартовия ток е паднал с 30%(което се подразбира ) и дали зареждането трябва да е с 30 % по-малко от  капацитета като нов  или трябва да си е пак толкова  колкото за нов акумулатор.  
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

dimich87

Самата активна маса представлява ововен окис и оловен диокис. Това са двете фази в които преминава покритието на плочата при разреждане и зареждане. Ако част от така наречената активна маса падне на дъното, се образува нова от самата плоча. Така докато се разруши напълно плочата. А когато плочата се разруши, капацитета на акумулатора пада. От падналата активна маса в старите акумулатори е имало опасност от даване на късо в дадена клетка. При новите си има сепаратори, който не позволяват да се получи късо в клетката.

Цитат на: loshdancho - Събота, 18 Февруари, 2012, 12:16:32
  Всеки един консуматор има такава характеристика, дори стартера на камиона  е от порядъка 3kW-5kW дори 8kW.А алтернатора не е такъв в случая. Същото се получава и с акумулатора, но е се вижда - плочите  се изкривяват от напрежението.

И алтернатора има такава характеристика. Всеки електромотор, може да бъде генератор, както и всеки генератор може да бъде електромотор. Характеристиките им 99% еднакви. Ако на алтернатора му закачиш товар 5KW,а той произвежда 2KW, веднага ще изгори. Оборотите не са от голямо значение за това каква мощност ще се призвежда. Вярно е че при по-ниски обороти има и по-малка мощност, но това се компенсира от реле-регулатова. Той при по-ниски обороти създава по-силно магнитно поле.
Съвременните алтернатори представляват асинхронна променливотокова трифазна машина. От променливотоков се привръща в право токов. Самия генератор си произвежда относително постоянна мощност в широк диапазан от оборото. Просто при различния товар има различно напрежение. Колкото е по-голям товара, толкова е по-голям ампеража, напрежението е по-малко.
Провеждали сме подобен експиримент, в който съм видял тези данни.

loshdancho

ЦитатИ алтернатора има такава характеристика. Всеки електромотор, може да бъде генератор, както и всеки генератор може да бъде електромотор. Характеристиките им 99% еднакви. Ако на алтернатора му закачиш товар 5KW,а той произвежда 2KW, веднага ще изгори. Оборотите не са от голямо значение за това каква мощност ще се призвежда
Я сега да ми обясниш как ще превърнеш асинхронен алрернатор, който посредством диодна полочка изправя напрежението, в електромотор  захранен с  прав ток  и как .

Въпроса беше :И след 2 години примерно  ,част от активната маса е паднала долу на дъното  капацитета му е паднал с 30%
Дали и стартовия ток е паднал с 30%(което се подразбира ) и дали зареждането трябва да е с 30 % по-малко от  капацитета като нов  или трябва да си е пак толкова  колкото за нов акумулатор
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

dimich87

Алтернатора е променливотоков и може да работи като промеливо токов. Има начин да се направи от прав в импулсен ток. Пак е с диодна плочна но различна. Друг е въпроса че точно този тип електромотор не могат да му се управляват оборотите. Понеже си е променливотоков.
Промелвивотоковите двигатели при промяна напрежението се променя и тока който консумират, така че мощността им не се променя, независимо дали са електромотори или генератори. Също така не се променят осезаемо оборотите при промяна на напрежението при двигателитем, а при генераторите при промяна на оборотите не се променя мощтността.
За това се използват в автомобилите променливотокови генератори, за да има една и съща мощност, както в ниски, така и във високи обороти.
Постоянно токоми двигатели са по лесни за управление. Оборотите се променят в зависимост от промяната на тока и напрежението. Също така нямат конкретна мощтност. Мощността варира в зависимост от товара. Така стартера през лятото е с една мощност и консумира по-малко ток, а през зимата има по-голяма мощност. При старите автомобили са използвали динамо (постоянно токов генератор) там има голяма разлика в тока когато двигателя е на празен ход и когато е на високи обороти. Сега се ползват такива генератори в синхронните електродвигатели.

Акумулатора има капацитет и стартов ток. Капацитета зависи от количеството на активната маса, като обем. И когато тя пада от плочите, капацитета намалява. Стартовия ток зависи от броя на плочите. По-точно от площа която те образуват. При падане на част от активната маса плочата изтънава, но площа и остава съяата, от което и стартовия ток се запазва. Има на пазара много малки като капацитет акумулатори, но с много голям стартов ток. Тези акумулатори са с много на брой плочи, но по тънки.
Когато плочата изтънява идва период в който тя се разрушава. Така тя става не ефективна.
Когато една плоча изчезне, се намалява не сами капацитета, стартовия ток, но и волтажа като цяло за батерията. Това не означава че батерията е издъхнала. Една батерия е за бракуване ако има клетки дадени на късо. Така се получава консуматор вътре в самия акумулатор и се саморазрежда. При зкачане към батерията на товарна вилка. Тази клетка, която е на късо започва да кипи бурно.

loshdancho

ЦитатДруг е въпроса че точно този тип електромотор не могат да му се управляват оборотите. Понеже си е променливотоков.
Променят се синсусуидите на фазите във времето  (или Hz) Но много се разводнява темата....
Имаше точен въпрос с проценти и други  характеристики.  Трябва де се извади точно заключение за да е в помощ на  някой .
Колко време се зарежда  акумулатор  който е  на 30%  износен.
Със какви ампери.
И какво трябва да се покаже за да се разбере , че е износен.
След като 30% от активната маса е паднала долу , то  и стартовия ток ще бъде най-малко с 30% по-слаб.
Но това няма да се усеща  ако  не се разрежда до крайност.

При зареждане е нормално да се зарежда с по-малък ампераж от 10% (според мен трябва и там да се намали ампеража)
Акумулатора ще вдигне бързо волтаж, заради по-малката останала  активна  маса . Но няма да увеличи гъстотата на електролита до степен  при която трябва да е зареден.
Това е моето мение.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

dimich87

Стартовия ток не е пряко свързан с капацитета. При намаляване на капацитета с 30% стартовия ток пада с по-малко. При по-малки стойности на намаляване на капацитета, стартовия ток се запазва. Незнам дали про 30% също не се запазва. Много зависи дали плочите са здрави, но просто са по тънки. Когато започнат да се получават дупки в плочите, тогава започва да пада стартовия ток.
Когато се зарежда е хубаво да бъде колкото може с по-малък ампераж. Това за 10% е препоръчително, но ако е по-малко е по-добре. Гъстотат е важна за заредеността на акумулатора, но може да има гъстота и пак да не става за нищо.
Акумулатора се зарежда до 80% с по-голяма стойност на ампеража. След това ампеража пада а напрежението се увеличава. Хубаво е да се остави 2-3 часа след като се задържи волтажа постоянен. Така акумулатора ще е зареден на почети 100%

loshdancho

 След което искам де се изкоментира подаването на ток при изтощен акумулатори зимно време(и не само тогава).
Възможността и причините за токов удар по време на процеса и причините за  взривяване на акумулатор при подаване на ток.

За да си върви темата и да  се научи нещо от нея. ;)
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

dimich87

Виждал съм три път да грумне акумулатор. Това обаче беше преди 15-тина години. До тогава се е случвало много често. Причината е че при стартирането се консумира много ток, плочите се изкривяват и опират една в друга. От това се получава взривяването. Сега всяка плоча се слага в джоб сепаратор и не съм чувал за гръмнал акумулатор. Токов удар се получава на изтощен акумулатор след запалването. Напрежението в него е твърде малко. Алтернатора започва да зарежда, но с много голям ток. Алтернатора в такава ситуация е натоварен на максималната си мощност и започва да загрява. От големия ток подаван от алтернатора могат да пострадат компютъра, датчици и дори инсталацията на автомобила. Не е препоръчително да се зарежда напълно разредена батерия на двигател. Трябва да се смъкне и да се зареди със зарядно.

loshdancho

#29
За някои неща си прав но не съм съгласен с всичко.
ЦитатТоков удар се получава на изтощен акумулатор след запалването. Напрежението в него е твърде малко. Алтернатора започва да зарежда, но с много голям ток

Вариантите за токов удар са два:
Първият е подобен на описаният от теб  но причината е другаде.
 Някъде  по веригата от алтернатора до акумулатора  се губи  връзка съпротивлението нараства до безкрайност.(атенатора затваря верига през консуматор от камиона а не през акумулатора.
От закона на Ом  произлиза ,че и напрежението  достига максималните стойност ,които е способен да произведе алтернатора.
Не тока  прави токовият удар,  а напрежението, което може да достигне 70-80V.

Другият   вариант, е когато не сработи бендикса на стартера.
Стартера е правотоков и когато  в него все още има тока за възбуждане и двигателя го завърти , се превръща на динамо.
Но  без реле регулаатор си буха толкова ток и напрежение колото е възможно да произведе и да се натовари. а той е доста по- мощен от алтернатора.

 Причините за взрив на акумулатор са:
Грешното убеждение на хората да оставят вързани   без да има консумация двата чифта акумулатори за да се заредят  изтощените.. Дори го правят с  кабелите за подаване на ток! Които имат много малко  съпротивление и са способни да пропуснат  максималният стартов ток.
Изтощените акумулатори имат от своя страна много малко съпротивление и  също пропускат много ток.(но не по малко остава в тях)
Получава се връзване почти на късо и бурна реакция в  всички акумулатори.
От реакцията се получава отделяне на водород (може да е и друго  ама помнили човек , преди 18 год. съм завършил ДВГ).
И при една искра от кабелите  се получава възпламеняване на газовете.

Отделно ,че през това време са изтощени  подаващите ток акумулатори и плочите на двата чифта акумулатори са изкривени от  бурната реакция.

От стари монтьори жичкаджий и акумолаторджий  знам няколко правила .
Кабелите се  поставят на клемите за подаване на ток единствено и само когато се върти на стартер.
Ако искаш да се подсигуриш още се пускат фаровете на получаващият ток камион, а на подаващия са откача едната клема.
По този начин е поне по-малък риска от  пораженията от токовият удар.
Отделно е забранено да работи камиона подаващ ток!
Как да се изравни напрежението при толкова акумулатори стартер и два алтернатора. Тогава токовият удар е почти сигурен.
Алтернатора на подаващият ток камион е натоварен до крайност и при откачане  на кабелте с получав  рязък скок на съпротивлението -от там докато сработи реле регулатора  напрежението скача  със скок и пак имаме токов удар.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

loshdancho

#29
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.