• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Тол-система и в България

Започната от stoan, Сряда, 28 Март, 2012, 18:45:01

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

stoan

В България се чака въвеждането на система за пътните такси

Директивата за Евровинетката, одобрена в началото на юни 2011 г., определя пътни такси за товарните автомобили и дава възможност на държавите членки да таксуват всички автомобили над 3,5 т не само за използване на инфраструктурата, но и за шума и замърсяването, които причиняват. Въпреки че евровинетката дава възможност за събиране на тол-такси по всички автомагистрали в Европа, фокусът е върху главните пътища и основно трансевропейската транспортна мрежа (ТЕМ-Т), която обхваща около 15 000 км подлежащи на таксуване пътища. Евровинетката е задължителна за товарни автомобили над 12 т и е по избор за камиони над 3,5 т, както и за автобуси, леки автомобили и мотоциклети по автомагистралите



Досега 12 страни – членки на ЕС, прилагат таксуване на база изминатото разстояние, като използват електронна тол-система за таксуване. Унгария и България пък планират да инсталират подобни системи. Съществуващите електронни тол-системи за таксуване, използвани по автомагистралите, работят чрез специализирана връзка с малък обсег на действие (DSRC) между оборудване, което е фиксирано на пътя, и преминаващите автомобили. Друг вид системи са базирани на спътниковата Глобална навигационна спътникова система (GNSS) или на технологията на мобилните телефони (GSM).

В Германия
търгът за електронна тол-система за таксуване, която да изчислява и събира такси за изминато разстояние, започна през 2000 г. Разработването на системата за автомобили над 12 т въз основа на GPS технология и уеб приложение за регистриране на маршрути за камиони започва през септември 2002 г. Поради високите разходи, техническите проблеми, намесата на правителството и сложността на системата затрудненията са преодолени чак през 2006 г. Системата е пусната в експлоатация на 1 януари 2005 г. – две години след крайния срок, и заработва с пълна функционалност от 1 януари 2006 г.
През последните седмици се появиха търкания между Федералното правителство и оператора Toll Collect, тъй като Toll Collect все още не може да внедри таксуването на товарните автомобили по националните пътища.

Австрия
въведе на 1 януари 2004 г. електронна тол-система за таксуване на камиони над 3,5 т, базирана на микровълновата DSRC технология. Търгът е открит през 2001 г. и се съсредоточава върху договор с оператор, който включва всички технически и оперативни аспекти на един такъв модел. Техническото решение трябваше да отговаря на всички изисквания за точна, изпълнима система, с възможност за контрол, която да бъде подходяща за незабавно внедряване на национално ниво при първоначален обем от 400 000 товарни автомобила с тегло над 3,5 т. Изцяло електронната тол-система за таксуване на камиони се внедрява по цялата автомагистрална мрежа на Австрия с дължина от около 2200 км. Системата е в многолентова конфигурация, която позволява таксуването да се извършва, докато автомобилите пътуват, и не пречи на кормуването. Тази многолентова свободнопоточна система разполага с портали, поставени над платната на автомагистралата, и използва трансивъри, монтирани върху платформите. Трансивърите комуникират с бордните устройства, инсталирани на предното стъкло на преминаващите камиони. Смяната на платната по време на преминаването под платформите не оказва влияние върху таксуването. При австрийската система потребителите на пътя се таксуват според изминатото разстояние, броя оси и емисионния клас на автомобила. Колкото повече са осите (следователно автомобилът е по-тежък) и колкото по-голямо замърсяване показва емисионният клас, толкова по-висока е таксата. Всеки работен ден системата събира и обработва над 2,5 милиона транзакции в реално време, което осигурява дневни приходи от 3 милиона евро на оператора ASFINAG.

Чехия
въведе електронна тол-система за таксуване на камиони над 12 т през януари 2007. И тя е базирана на DSRC технология. Задължителната употреба на икономически целесъобразни и лесни за използване бордни устройства осигурява на редовните и случайните потребители еднакъв достъп до системата и предотвратява каквато и да било дискриминация от страна на системата. Търгът е открит през 2004 г., а системата бе въведена в рамките на 9 месеца през 2006 г. Правителството на Чехия също трябваше да защити и увеличи максимално възвръщаемостта на своята инвестиция, като се убеди, че системата може да се адаптира към бъдещи подобрения в транспортната политика без влошаване на съществуващата функционалност. Става въпрос за разширяване на пътната мрежа, добавяне на класове автомобили, поддържане на безопасността на пътя и други телематични функции. Системата вече е подобрена и играе ролята и на инструмент за управление и планиране на трафика, демонстрирайки устойчивостта на един подход, базиран на инвестицията в солидна, генерираща приходи система. Чешката тол-мрежа е отворена система, която позволява събиране на тол-такси от движещи се автомобили, без това да пречи на управлението. Тази многолентова свободнопоточна система използва микровълнови антени, монтирани върху платформи над автомагистралата, които комуникират с бордните устройства, инсталирани на предното стъкло на преминаващите автомобили. Процесът на таксуване е напълно автоматичен и не изисква намеса от страна на водача. ,,Зад кулисите" едно главно ИТ съоръжение обработва финансовите данни, както и данните, свързани с транзакциите и начисляването на таксите. То се подпомага от огромна комуникационна инфраструктура. С цел управление и планиране на трафика се генерират точни данни за трафика в реално и минало време на базата на електронната тол-система за таксуване. Общите приходи от тол-таксите са достигнали общите капиталови разходи след 6 месеца работа на системата. Освен това чешката система е изградена по метода на предприемача. Това означава, че главният предприемач е поел първоначалните разходи, свързани с изграждането и рисковете, както е при публично-частното партньорство. Държавата компенсира главния предприемач за тези разходи постепенно в срок от 30 месеца след пускането на системата в експлоатация. Така през първата година от функционирането на системата държавата е заплатила само 25% от общата първоначална цена.

Полската електронна тол-система
за таксуване на камиони над 3,5 т също е базирана на микровълнова DSRC технология и е пусната в експлоатация на 1 юли 2011 г. Търгът е открит през 2009 г., а системата е внедрена върху над 1750 км пътища за 8 месеца. Системата се състои от няколко основни елемента, като тол-платформи, оборудвани с антени, са разположени над пътищата, подлежащи на таксуване. Антените осигуряват комуникация между трансивърите и бордното устройство, монтирано в автомобила. Всеки път когато автомобилът, оборудван с бордно устройство, премине под платформата, водачът бива таксуван затова, че пътува по определен участък от подлежащия на таксуване път. Водачът разбира за това от единичен звуков сигнал, генериран от бордното устройство. Таксуването е напълно автоматично, като не е необходимо водачът да намалява скоростта или да спира. Полската електронна тол-система за таксуване функционира по държавни автомагистрали, подлежащи на таксуване, а автомобилите, оборудвани с бордни устройства, могат да използват обозначените платна, където се извършва електронното събиране на тол-такси. Когато такъв автомобил приближи бариерата на пункта за събиране на тол-такси, бариерата се отваря автоматично.

Сега са познати няколко технологии
за внедряване на тол-системи за таксуване, позволяващи многолентово свободнопоточно движение. Изборът на една от тях зависи от специфичните изисквания на дадения проект – дължина и вид на пътната мрежа, за която ще се събира пътна такса, както и от вида и броя на потребителите, които ще бъдат таксувани... Целта е да се избере технология, която гарантира максимална рентабилност чрез осигуряване на високи приходи и ниски общи разходи за покупка и употреба през целия период на експлоатация на системата.
DSRC-базираните системи са добър избор за таксуване на товарни и пътнически автомобили по пътища от висок клас – автомагистрали, скоростни пътища, по пътища от среден клас, в градовете, при мостове и тунели. DSRC се използва за електронно събиране на тол-такси от доста години по целия свят. Технологията е широко използвана в Южна Америка, Африка, Австралия и Азия. Сега в Европа има около 12 млн. автомобила, оборудвани с бордни устройства, на честота 5,8 GHz за работа със система DSRC. Ниската цена на бордното устройство и ниските експлоатационни разходи правят DSRC особено привлекателна за проекти с голям брой потребители – например за таксуване на пътнически автомобили. Ако дадена държава планира да започне с таксуване на товарните автомобили, което означава умерен брой потребители в началото, след това тол-таксуването лесно може да се въведе и за останалите класове автомобили. DSRC е добро решение за потребители, които преминават инцидентно транзитно през дадена страна. Те лесно могат да бъдат оборудвани с евтино и лесно за инсталиране бордно устройство, което елиминира необходимостта от пунктове за ръчно събиране на такси по транзитните маршрути.
След като бордните DSRC устройства бяха пуснати в експлоатация в рамките на няколко национални схеми за събиране на тол-такси, те могат да бъдат използвани в други държави с 5,8 GHz CEN DSRC системи. Това предполага ,,договори за роуминг" между тол-операторите.

В България
обвързаните с времето на ползване на пътищата винетни такси осигуряват единствено приходи за текущи ремонти на пътната мрежа, Европейската комисия ги счита за преходен инструмент. През март 2011 г. обаче Министерският съвет одобри предложение за въвеждането на електронна тол-система за таксуване, подобна на тази в Австрия. Опитът показва, че след въвеждането на електронни тол-системи за таксуване в други европейски държави приходите, събирани от пътни такси, се увеличават три-четири пъти. Предложението е в България таксуването да става на база разстояние. Този похват вече е в ход в ЕС и се счита за по-слабо дискриминационен в сравнение с другите типове таксуване. Електронното таксуване позволява въвеждане на диференцирани такси, зависещи от екологичните норми, покривани от автомобилите. То е и платформа за бъдещо внедряване на други интелигентни системи за контрол на транспорта и трафика.
Електронната тол-система за таксуване вече е одобрена, но все още не е внедрена в България. Правителството е упълномощило министъра на регионалното развитие да организира тръжна процедура за избор на консултант, който да реши коя тол-система за таксуване е най-подходяща за България. Първоначалното въвеждане на електронната тол-система за таксуване ще стане вероятно по транзитните коридори Свиленград-Калотина и Свиленград-Русе. Такова предположение направи Иван Вълков, председател на Комисията по транспорт в Народното събрание. Причината е, че по транзитните коридори има най-голям поток от товарни и транзитно преминаващи автомобили.
Електронните тол-системи за таксуване, препоръчвани от ЕС, трябва да предлагат възможност за таксуване на автомобилите по по-гъвкав начин и да позволяват прилагането на политики за начисляване на инфраструктурни разходи. Таксите трябва да са базирани на това тези, които шофират по-малко, да плащат по-малко, а тези, които шофират повече, да плащат повече. Тук проличава разликата между тол-таксата и винетката. Водач може да си купи винетка за цяла година, но да пътува с автомобила си два-три пъти за цялото време. Той обаче ще е платил пътна такса колкото този, който пътува ежедневно.
Въвеждането на тол-системата обаче не означава непременно премахване на винетките. Може да има вариант за плащане на тол-такси от товарните автомобили, а леките да останат на винетна система. Възможно е и въвеждането на т.нар. електронна винетка или пък всички автомобили да преминат на тол-система на един по-следващ етап.

Автор:kamioni.bg

stoan