• Welcome to Форум на българските шофьори.
 

Антифриз и охладителна система

Започната от loshdancho, Петък, 15 Юни, 2012, 18:44:12

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

loshdancho

Какво трябва да знаем за антифриза?
В темата  да се обсъди :
1. Защо трябва да се кара с антифриз.
2.PH на антифриза и водата, котлоотделяне и корозия на мотора.
3. Видове антифриз
4. Живот на атифриза. Трябва ли да се сменява ...или  само долива?!?!
5. Неизправности  свързани с антифриза.
6.Температурен режим на мотора , когато е с качествен антифриз?!?!
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

loshdancho

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

dimich87

#1
1. Трябва да се кара с антифриз, в студа замръзва водата, а през лятото има по-висока температура на кипене от водата.
2. РН на антифриза и водата мисля че са много близки, котлоотделянето може да се избегне с поставяне на дестилирана вода, а корозията започва да работи не когато в системата има вода, а когато остане без вода.
3. Има два основни типа антифриз, единия е препоръчителен за алуминиеви цилиндрични блокове и глави, а другия е за такива изработени от чугун. Като цяло са идентични.
4. Живота на антифриза зависи много от това колко често се сменя температурния режим. По този начин се разрушават молекулите и е препоръчително да се смени. Причините да се сменя антифриза са че антифриза си има даден температурен капацитет и колкото по-малко вода се съдържа в него, толкова и по-малък е и топлинния капаците. Така се получава че в даден момент двигателя ще прегрее.
5....
6. С вода се охлажда най-добре. Всякаква друга добавка в нея и намалява способността на топлоотвеждане.

dimich87

#1

Trucker_Boy

Браво, най-накрая една полезна и интересна тема. +1
www.sbps.eu
Сдружение на Българските Професионални Шофьори

loshdancho

 Ще изчакам още мнения, но като цяло не си на верният път. ;)
И не толкова сухо.. това не е тест , целта е да се покажат знания , които утре може да помогнат на някой на път или  в поддръжката, което  е свързано с амортизацията и ... паричките.

Прочетете внимателно въпросите и направете една тема с факти и доказателства.
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

admin

Никога до момента не съм ползвал само вода в охладителните системи на автомобилите, които съм имал. Винаги съм ползвал антифриз. Но за сметка на това пък не ми се е случвало да го сменям в указаният пробег от 60000 км съгласно инструкцията за експлоатация. А може би е хубаво да се сменя.
Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!

LKW

Що ли трябва да се кара с антифриз?Що то трябва нещо да пази охладителната течност да не замръзва , що то трябва нещо (антифриза де ) да смазва водната помпа.Вода + антифриз по добър топлообмен , само вода лятото корозия зимата ЛЕД.Менте(тия евтините) антифризи само концентрат с малко вода ,ако е от скъпите концентрат + вода.
Шлафен цузамен в майне бунгало до сабале рано.Клайне дупен.
Много обичам млади и арни спедиторки.
http://www.youtube.com/watch?v=jwVu3crtQuY
http://www.youtube.com/watch?v=lwbyMYfLv_I
WWW.elmaz.com

Бриги Магнито

 :D :D :D :D Че паднем от коня страшна тема  :D :D :D некой мое ли ме светне кой антифриз е без вода (говоря за концетрат) оти я не нам такъв,тоест има ,но зимата сте чао с блока.
Но чуруликайте си ше следя темата с интерес.



loshdancho

#7
Първата и най-важна причина е , че зимата водата замръзва, но има и други , в антифриза има присадки , които предпазват двигателя от корозия, смазват мехчето на водната помпа, хубавият антифриз кипи при по-голяма температура. Запазват и кранчето на парното от корозия (в модерните камиони то е електромагнитен клапан и е чувствително към фалшив антифриз или  само вода).
Стойността на PH  е изражението дали едно вещество  е киселина или основа. Ако е киселина то тя реагира с металите  в двигателя и  корозията е  в пъти пъти по-голяма. Де е основа също не се препоръчва, тоест Твърда вода... отделя налепи: котлообразуване (котлен камък)

Другата причина  да е опасен един антифриз ако е киселинен е електролизата  и галванизацията, която се получава в местата на двигателя, в които се допират разнородни  метали. Който е учил навремето  знае принципа... използва се до ден днешен  във всяка една батерия и е открит от Луиджи Галвани и  използван от Алесандро Волта.
PH се измерва и определя с латмус.
Идеалният вариант е  антифриза да е неутрален  PH-7.
В моят житейски опит имам спомен за един  MAN  отишъл за боклука от фалшив антифриз: след 5 пъти лепене на радиатора на парното, след 3-4 пъти лепене на радиатора на двигателя , след 10-20 промивки на мотора в двигателя си имаше промишлено количество ръжда , станала на  каша.
Но шефа беше упорит  да си взима антифриз от едно и също място.
Накрая се прояде  интардера и пропусна вода в скоростите.....
Друг случай  имам с  фалшив  антифриз : прояде мотора тъй наречената шупла на ризата....
В трети случай  прояде  главата така, че  почна да тече вода между главата и блока....
И още един пример:  изгнили тапи на двигателя...
Може би ви е правило впечатление , че един камион идва в България с чист както сълза антифриз , но тук почва да  трупа ръжда след смяна или доливане. Точно за това  има вина PH , което не е  неутрално-7.
Даже бих ви препоръчал да си купувате готов разтвор на  антифриз от  доказана марка.... Тъй като в него е сложено всичко(дори вода) и като краен резултат PH  е мерен  на готовият продукт.


ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

Бриги Магнито

М да интересна лекцийка ни дръпна,но е желателно и да се запозаеш от какво е направен атифриза или с други думи какво съдържа ,оти доколко ми е известно антифриз концетрат е онуй нещо де не замръзва при големи отрицателни температури,а за да не замръзва му се слага вода  ;) поради факта,че без водица мръзне на по-ниски температури.
Вече веднъж разреденият антифриз ,може да бъде допълнително разреден с вода и чак тогава температурата при която замръзва намалява.
С други думи дай ми състав на кое викаш антифриз концетрат бацин.
Също така ако не ти е проблем ме светни нафтата с кво ПХ е  ;)


Brix

Добре. Нека обсъдим тогава нещата.

Предимствата на антифриза пред водата са няколко - ниска температура на замръзване, смазване на елементите от охладителната система, намалено отлагане на котлен камък в системата. Недостатъците са естествено, че антифриза струва пари и той има по-малък коефициент на топлопроводимост, което не е за подценяване. На пазара се предлагат най-широко два типа антифриз, които се различават основно по химичния си състав. Единият тип е етилен-гликол, а другият е пропилен-гликол. Има и глицеролов, който обаче е значително по-скъп. Преди години производителите следваха правилото типовете антифриз да се различават по цвят, но това вече масово не се спазва, така че ако купувате антифриз с червен цвят и си мислите, че той е пропиленов...може да останете излъгани. Етилен-гликоловия е доста по евтин от пропиленовия, но трябва да имате едно наум, че срокът му на експлоатация е по-кратък.
Профилактиката и обслужването на охладителната система често се пропуска от техническите състави, а това води до сериозни проблеми в по-късен етап от експлоатацията на автомобила. Трябва да се има предвид, че с течение на времето химичните съединения се разлагат, реагират с водата и се получават киселини, които предизвикват корозия в охладителната система. Много важно е да се спазват предписанията на производителя както за типа антифриз, така и за сроковете за неговата подмяна. Препоръчително е при смяната на антифриза да се промие охладителната система, особено ако е пресрочен срокът за подмяна на антифриза.
Липсата на профилактика на охладителната система може да доведе до редица неизправности - съкращаване на живота на термостатите, водната помпа и водните съединения. Пробиви в радиаторите, запушвания, клеясване на кранове, склонност на двигателя към прегряване и др.
Относно разреждането на антифриза с вода. На първо място антифриза трябва да се разрежда с дестилирана вода, защото тя не отделя котлен камък. Това също масово не се спазва. На опаковката на антифриза/или в придружаващите го документи ако е в голямо количество/ производителя дава указания за разреждането на антифриза с вода и съответната температура на кристализация. За предпочитане е обаче за проверка на температурата на кристализация да се използват уреди. Ако използвате ареометър трябва да знаете, че проверката се прави при температура на антифриза около 20 градуса. Но напоследък широко разпространение намират рефрактометрите. Една капка антифриз е достатъчна за да се определи температурата на кристализация. Прието е температурата на кристализация да бъде от минус 30 до минус 40 градуса. Не е много правилно да се сипва чист антифриз, защото както знаем топлопроводимостта намалява.  И нещо, което често забравяме. АНТИФРИЗЪТ Е ОТРОВЕН, но също така сладък на вкус. Не са един и два случаите на отровени хора, така че взимайте предпазни мерки и съхранявайте антифриза в оригиналните му опаковки на места, недостъпни за деца.

loshdancho

Малко копи пасте по темата:http://www.kamioni.bg/adetails/6/132/3/200

Кавитация на цилиндровата втулка


Описание: По мократа цилиндрова втулка има силни белези от кавитация в областта на водната риза. Те са се разпространили до такава степен, че вече във вътрешността на цилиндъра се е образувал проходен отвор.
Обяснение: Кавитацията се появява в равнината на накланяне на буталото (по страната, която е била подложена на натиск, или по срещуположната страна) и се причинява от вибрациите на стената на цилиндъра. Много бързите промени в налягането при горене, съчетани с редуващата се смяна на повърхностите, по които буталото трие между ДМТ и ГМТ, и на страничните сили в буталото предизвикват високочестотни вибрации.
Когато охлаждащата течност вече не може да следва вибрациите на стената на цилиндъра, се получава моментно откъсване на водния филм от цилиндровата втулка. Във възникващата при това зона на подналягане се образуват микроскопични мехурчета пара, които при обратната вибрация на стената на цилиндъра се спукват. Водата, изтласкана от мехурчетата при спукването им, се блъска силно в повърхността на цилиндъра. Енергията от ударите избива най-малките частички от повърхността на цилиндъра. С течение на времето така се образуват истински отвори. Особеност на кавитацията е, че тези отвори се разширяват в дълбочина/навътре (фиг. 8) и така се образуват дупки в материала.


Възможни причини:

-- не е спазена точната хлабина между буталото и цилиндъра (повторно вграждане на вече използвани бутала, респ. цилиндър с прекалено голям диаметър);
-- недобро или неточно разполагане на цилиндровата втулка в корпуса;
-- липсва постоянното действие на
антикорозионната защита, която осигуряват антифризът или съответните добавки към охлаждащата течност. Веществата, предпазващи от корозия, съдържат и инхибитори, които възпрепятстват образуването на пяна. Тези инхибитори обаче се изразходват с течение на времето. Затова е необходимо на всеки 2 години антикорозионното средство да се сменя и да се следи за необходимото съотношение на смесване;
-- използване на неподходящо охлаждащо вещество като например солена вода (морска вода), вода, която е агресивна или съдържа киселина или друга течност;
-- недостатъчно предварително налягане на охлаждащата система (в капсулованите охладителни системи, в които се поддържа предписаното предварително налягане на охлаждащата система, охлаждащото вещество кипи при по-висока температура, отколкото при атмосферно налягане). Предварителното налягане не премахва причината за поява на мехурчета с пара, но ограничава образуването им;
-- прекалено ниска работна температура на двигателя: ако поради определени условия на експлоатация или поради дефект на термостата двигателят не достигне нормалната си работна температура, в охлаждащата система поради по-малкото топлинно разширение на охлаждащото средство не може да се изгради надналягане. Поради по-ниската работна температура и буталата не се разширяват достатъчно и работят с увеличена хлабина. И двата случая благоприятстват образуването на мехурчета и по този начин кавитацията.


Автор: Антония Атанасова
ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.

loshdancho

ПРОСТ(о) шофьор!  Малии за това някога се учеше 3-4год.